Sunday, March 28, 2010

Hidup adalah pilihan


Kita ingin menjadi siapa?apa? atau bagaimana?..itu semua pilihan kita...kita berhak menjadi sesiapa sahaja yang kita inginkan..ingin melakukan kejahatan? Inginkan kebaikan? terserah kepada kebijaksanaan..Ingin menjadi kaya? Ingin menjadi miskin? terserah kepada kebijaksanaan..Pokoknya,untuk menjadi siapa,apa dan bagaimana ia adalah atas pilihan kita..kita diberi peluang yang cukup luas untuk menentukannya..dan sekali lagi ditegaskan kita diberi kuasa untuk membuat pilihan!!! kita berhak menilai,menaakul dan membuat keputusan dalam setiap perkara dalam kehidupan.Lihat sahaja ayat-ayat dari kitab suci yang mulia ini ;

"Maka Dia mengilhamkan kepadanya jalan kejahatan dan ketaqwaan.Sungguh beruntung orang yang menyucikannya dan sungguh rugi orang yang mengotorinya" (Surah As-syam ayat 8-10)

"Bagi manusia ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya bergiliran, di muka dan di belakangnya, mereka menjaganya atas perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, maka tak ada yang dapat menolaknya; dan sekali-kali tak ada pelindung bagi mereka selain Dia". (Surah Ar-ra'd ayat 11)

Ya kita diberi pilihan!!! jadi bertindaklah dengan akal yang bijaksana untuk jadi apa,siapa dan bagaimana.Namun kita harus ingat kuasa mutlak tetap milikNya..kerana Dia adalah Tuhan yang Maha Berkuasa dan berhak menetuk segala-galanya.Namun takdir adalah rahsia Allah..itulah hikmahnya Allah memberikan peluang ruang yang sangat luas kepada seluruh umat manusia untuk menentukan siapa dirinya.Jadi,hidup adalah pilihan kita.Maka buatlah pilihan bijak dalam setiap langkah hidup yang singkat ini.Berhenti menyalahkan takdir.Berhenti menyalahkan keadaan.Berhenti menyalahkan orang lain.Mulai saat ini pilihlah dengan bijak.Semuanya kerana kita berhak memilih kerana hidup adalah pilihan.

No comments: