Saturday, September 6, 2008

Kerana Tuanya dia...

Satu hari naqib usrah aku bertanya..

'Apa beza kasih sayang seorang ibu dan kasih sayang seorang anak?'

Aku tidak menjawab dulu.Kubiarkan orang lain melontarkan jawapan terlebih dahulu..macam-macam jawapan dilontarkan..semua jawapan tipikal dikeluarkan..aku tidak berminat mendengarnya..Aku menunggu jawapan naqib aku..Lantas terpancarlah satu jawapan darinya...

"Seorang ibu menyayangi anaknya dengan menjaga dan menatangnya bagai minyak yang penuh untuk melihat anaknya membesar dengan sihat dan beroleh kebahagian.Lantas dicurahkan kasih sayang yang tinggi melangit.Tetapi anak berlainan, apabila ibu telah tua anak-anak menjaga ibu tua mereka mungkin dengan kasih sayang juga namun merasakan ia satu beban dan mengharapkan ibunya cepat pergi!"

Aku termenung seketika mendengar jawapan itu.Ada benarnya.Kalau dilihatkan fenomena sekarang..memang itulah hakikatnya..malah ada yang terus membiarkan sahaja ibu bapa mereka yang telah tua.Kononnya sibuk bekerja.Bagaimana dengan aku nanti?Masa sekarang pun jarang telefon..jarang balik rumah..apa lagi bila sudah beranak isteri nanti?

Satu hari seperti biasa aku ke wad di Hospital Kelang.Doktor suruh cari pesakit saraf.Berjumpalah dengan seorang makcik tua.Dia tak mampu bercakap lagi tapi boleh memahami cakap orang lain.Dia sudah terlantar tidak mampu bangun sendiri.Saraf mukanya yang rosak menyebabkan matanya tidak mampu berkelip.Mulutnya tidak mampu tersenyum.Tiada siapa menunggunya di situ.

Jauh di sudut hati aku terfikir,di manakah anak-anaknya ketika ini?Mungkin sibuk atau sebagainya.tapi bukan mahu membincangkan soal mereka.Cuma cuba renungkan..jika dulu ketika kita belum mampu berjalan,ketika belum mampu bercakap..tak mampu urus diri.ibu tak pernah meninggalkan kita...kita sentiasa lekat dalam pangkuan dan perhatiannya..tetapi bila ibu sudah tidak mampu bejalan,tidak mampu berjalan,tidak mampu urus diri..bagaimana layanan yang bakal kita berikan?Fikirkan...

Sesungguhya aku berdoa kepada Allah agar tidak tergolong dalam golongan anak yang derhaka..Ibu..Sebenarnya anakmu ini sangat sayang kepadamu..cuma malu nak cakap je ;-)

No comments: